"Southpaw" recension Roundup: Jake Gyllenhaal Is A Knock Out

Det är Jake Gyllenhaal som du aldrig sett honom tidigare. 'Southpaw' berättar historien om Billy 'The Great' Hope, en regerande boxningsmästare som hanterar en stor tragedi i livet - hans hustrus förlust. Jake tar på sig den episka rollen och det låter som filmen är på väg att tilldela säsongen!

Efter att ha snubbats för sin otroliga roll i Nightcrawler ser det ut som Jake Gyllenhuts porträtt av Billy Hope i Southpaw kan återfå den prisutnämnda statusen. Förutom Rachel McAdams, Forest Whitaker och Curtis “50 Cent” Jackson, går Jake in i ringen som en grov och tuff boxare som vill återta sin titel - och reparera sin familj. Recensionerna är blandade, men en sak är säker: Jake vet hur man packar en stans. Det här är vad kritikerna säger.

Mängd

Samtidigt verkar filmskaparna väl medvetna om att ingenting de visar oss verkligen kan rivalisera skådespelet till Gyllenhaal själv, som kastar sig in i rollen som Billy Hope med den typ av avbrott som gör till och med hans läskiga, gollum -liknande tur i förra årets Nightcrawler ser ut som en drama-klassövning i jämförelse. Efter att ha tappat 15 kilo (och till synes några IQ-poäng) för delen har Gyllenhaal aldrig sett hårdare eller tuffare ut på skärmen. med sitt tätt beskurna hår, sitt svullna ansikte, sitt evigt blodiga vänstra öga, hans hud dragen stram över sina muskler är han praktiskt taget oigenkännlig här, som för vissa kommer att vara mer än tillräckligt för att uppfylla förväntningarna på en verkligt bra prestanda.

Hollywood Reporter

Ett hårt boxningsgarn om en mästare som tappar allt och måste kämpa sig tillbaka för att hålla vårdnad om sin dotter, Southpaw håller sig vid beprövade genreregler, men ändå en hård roll - ledd av den formidabla ledande mannen Jake Gyllenhaal - håller berättelsen i skarpt fokus. Regissören Antoine Fuqua har visat sin talang för att få fram den skuggiga sidan av trevliga killar som Denzel Washington i Equalizerand Training Day. Här får Gyllenhaal makeover som en blodig, misshandlad men magnetisk prisfighter. Satt på en släpp i slutet av juli efter sin tävlingsbåge på Shanghai Film Festival, och har kotlarna att dra den högtestosteron manliga demografin, men känns för macho-centrerad för att gå över till Million Dollar Baby-publiken. En prisvärdig Gyllenhaal är huvudattraktionen.

Wrap

Filmen i sig kan inte undvika några av de boxningsfilmklichéer som vi har lärt känna (och ibland kärlek) under åren: där återgår boxaren till de genomsnittliga gatorna där han växte upp, den skräppratande mästaren, grizzled tränaren för att ge sin pojke ytterligare ett skott vid den stora tiden … Ja, vi har sett detta tidigare, och utan tvekan kommer vi att se det igen. Men även när hans stansar telegraferas, slår Gyllenhall fortfarande hårt nog för att motivera prisutdelningen.

ScreenDaily

Liksom titeln har Southpaw en trubbig, anonym kvalitet, den här berättelsen om en boxare i världsklass som låg som måste plocka upp sig själv och återfå sin tidigare glans intermittent tvingande men mestadels perfunctory. Jake Gyllenhaal, som spelar den femtonde filmiska pugilisten som letar efter ett skott på inlösen (och en chans på mästerskapsbältet), ger trots en förmåga och engagemang i en rå roll, men trots en stark stödjande rolldirektör Antoine Fuqua överskrider aldrig riktigt förfarandets skitna, melodramatiska blandness. Mycket omsorg, hjärta och hantverk har kastats på hemskt bekant material.

Southpaw träffar teatrar 24 juli.

- Emily Longeretta

Följ @emilylongeretta