Recension av "The Circle": Levde Emma Watsons Dystopian-film upp till boken?

Emma Watson är färdig från den enorma framgången för hennes sista film 'Beauty & The Beast' och är tillbaka på storskärmen tillsammans med Tom Hanks i thrilleren 'The Circle'. Men lever filmen upp till boken? Våra redaktörer - en som läste boken och en som inte - granskar den här. VARNING: spoilers framåt!

Den som någonsin älskade en bok så mycket att det gör ont vet den enorma ångest som kände när den berättelsen förvandlas till filmen. Så många faktorer gör att flickan är helt rätt och det kan lämna fansen med många frågor: Kastade de rätt människor? Gick de kvar i min favoritscen? Förändrade de slutet? Tja, jag hade aldrig läst The Circle innan jag kollade in filmen vid premiären på Tribeca Film Festival, så för att se till att vår recension täckte alla våra baser, redigerade Senior Entertainment Emily Longeretta och jag hanterar den här från två synvinklar: någon som har läst boken och någon som inte har gjort det. Nu gör vi det!

Emma Watson Som Mae Holland, filmens ledare

Dina: "Vem är Mae?" Det är ärligt det jag frågade mig själv hela filmen och började ta slut. Ingen tvekan om att Emma Watson är en fenomenal skådespelerska - och om Tim Cook någonsin behöver en paus, borde han ringa henne och Tom Hanks för att vara värd för Apples årliga produktpresentationer. Men jag följde inte riktigt hennes karaktär. Hur gick hon från att göra skoj med "The Circle" och deras pod-folk till att chugga ner Kool-Aid snabbare än du kan säga, "Oh Yeah?" Det var inte riktigt meningsfullt. Jag kände att det saknades mycket om utvecklingen av hennes karaktär. Jag var inte säker på om jag var tänkt att rota för henne som en hjältinna eller synd henne som ett offer.

Emily: Mae var inte en utomordentligt trevlig person i boken. Liksom Emmas version, var hon lite överallt - hon saknade att veta vad hon faktiskt ville och flip-flopped från att vara upprörd över döden av någon hon brydde sig om att i grunden stödja anledningen till att han dog. För mig var filmens version av Mae lite mer gynnsam, och det berodde antagligen på att det verkligen är svårt att ogilla Emma. Mitt enda klagomål: de borde precis ha gjort henne brittisk - den accenten var överallt.

Se fler foton från Tribeca Film Festival

John Boyega som Ty

Dina: Han var bara där. Han ska vara Mark Zuckerberg-karaktären, mannen bakom gardinen i slutet av The Wizard of Oz, men jag kändes som hela tiden, han var bara en eftertanke. Han dyker upp i udda ögonblick för att fylla i plotpunkter för Emmas karaktär mot början. Då försvinner han helt i nästan en timme, bara för att dyka upp igen i slutet för att hjälpa Mae med hennes plan att ta ner The Circle. Men han är inte ens i rummet när hon gör det! Något säger mig att denna karaktär var tänkt att vara viktigare, men att John var tvungen att pressa in detta när han spelade The Last Jedi eller något. I en scen är han faktiskt bara överlagrad i publiken. Det var bara konstigt!

Emily: Kommer från någon som faktiskt älskar John Boyega, denna gjutning var så av. Jag antar dock att det beror på att denna karaktär inte ens var nära den vi växte till att älska i boken. John var bra, men han var i filmen för vad, en kombinerad åtta minuter om det? Hans stora avslöjande som Ty, en av ”vise män”, var antiklimatisk och inte bara hade du inte ens tid att bry sig om hans verkliga identitet, du kom nog inte ens ihåg vem Ty var.

Cirkelns klimatscen

Dina: Det måste vara - SPOILER ALERT - döden av Maes vän Mercer, som sänds live efter att Mae går ”transparent.” Det är kanske den bästa scenen i hela filmen: Emmas skådespel är på väg, det verkliga hotet om att vara del av The Circle förverkligas, och Tom Hanks är där. Slutet.

Emily: Jag måste hålla med Dina den här gången, eftersom hela Ty-avslöjan inte ens inträffade i filmen och spelades som ingen stor sak. Men ändrade hans död verkligen henne? Inte så mycket. Jag håller med om att scenen var fantastisk - fortsatte att gissa, Tom Hanks var där (den bästa delen av hela saken), och Emma gör ett bra jobb. Mitt problem: det borde ha varit avslöjandet av Ty. Mitt andra problem: Mae hade ingen personlig relation med varken Ty eller Mercer i förväg. I boken var Mercer hennes ex-pojkvän som hon en gång var kär i, och Ty var en man som hon hade flera anslutningar till. Detta var en enorm miss för mig.

Slutet

Dina: Lämnade mig helt förvirrad! Tycker hon att The Circle är dålig eller bra? Efter allt som har hänt - hennes väns död, hennes mentors uppdelning och hennes förälders förnedring - hur kan hon tro att konstant övervakning är en bra idé ?! Och vad händer med The Circle's ledare? Sätts de i fängelse för alla de skumma affärer? Är Ty chefen för The Circle nu? Är Mae? Jag hade fler frågor än jag kom in.

Emily: Det här är positivt för mig. Slutet på filmen lämnade mig inte nöjd på något sätt - varför tar hon över företaget? Är hon jämn? Vad fanns i ledarnas e-postmeddelanden? Men det lämnade mig mer nöjd än boken gjorde. Åtminstone hämnade hon lite för det som hade hänt. I filmen tvingade Bailey och Stenton i grund och botten henne att jaga Mercer, och hon hamnade i grund och botten med sin egen "transparens" i sina egna ansikten; i boken fortsätter hon bara med det. Men var var Ty? Var han där för henne att ta ner? Och vad betydde det? Usch., kommer du att se filmen och stödja Emma och Tom?